zaterdag 15 januari 2011

De tweede verlosser - Tomas Ross (2010)

Titel: De tweede verlosser
Auteur: Tomas Ross
Uitgeverij Cargo (www.uitgeverijcargo.nl)

Het verhaal
De ambitieuze advocaat David Cohen heeft na een inspannende rechtszaak bij het internationale gerechtshof in Den Haag een terrorist achter de tralies gekregen. Dit lijkt zijn ticket voor een betere positie bij het advocatenkantoor waar hij werkt. In eerste instantie lijkt zijn wens uit te komen, maar al snel volgen diverse gebeurtenissen elkaar op waardoor de grond onder zijn voeten wordt weggeslagen en hij noodgedwongen ontslag moet nemen. Het lijkt erop alsof de organisatie van de veroordeelde terrorist achter de brand in de galerij van zijn vrouw zit, de tasjesroof van zijn dochter en de bezwarende foto's waardoor hij zijn baan moest opgeven. Hij neemt daarom het aanbod van een oude kennis aan en gaat werken bij een gerenommeerd kantoor in Limburg. David, zijn vrouw en dochter betrekken een oude boerderij en maken kennis met het zeer katholieke Limburg. Met hun joodse komaf vallen ze daarbij nogal uit de toon. Rust is David niet gegund, tijdens een werkbezoek aan Israël worden diverse kennissen van hem vermoord en hijzelf kan ternauwernood ontsnappen. Het lijkt het werk van de terrorist, maar er zijn aanwijzingen dat het hier om iets heel anders gaat, een mysterie dicht bij huis, in het Limburgse dorp waar hij woont. Een mysterie wat terugvoert tot de kruistochten en een visioen over de wederkomst van Jezus Christus. Om zichzelf en zijn gezin veilig te stellen, zal David moeten achterhalen wat zijn rol is en hoe hij aan zijn belagers kan ontkomen.

Bijbelse connectie
Het boek De tweede verlosser heeft een relatie met het leven van Jezus, de kruisiging en de verwachte wederkomst.
De bijbel bevat weinig tekst over het vroege leven van Jezus; de geboorte en de vlucht naar Egypte komen aan bod en daar blijft het bij. In apocriefe geschriften wordt wel geschreven over de jeugdjaren van Jezus, maar over de periode van Zijn twaalfde tot Zijn dertigste is niets bekend. In het evangelie van Jakobus staat zelfs expliciet vermeld dat Jezus zich tussen twaalf en dertig jaar volledig terugtrok en geen wonderen meer deed. Hij leefde en werkte zoals ieder ander mens. Over waar Jezus zijn tijd doorbracht en wat Hij deed wordt volop gespeculeerd. Eén hypothese stelt dat Jezus bij de Essenen aan de Dode Zee woonde, wat in De tweede Verlosser ook wordt aangenomen en wat een zoektocht naar persoonlijke bezittingen van Jezus op die plaats rechtvaardigt.
In het boek De tweede verlosser moeten de joodse hoofdpersonen boete doen voor de dood van Jezus Christus, waarbij gerefereerd wordt aan bijbelse uitspraken. In Matteüs wordt beschreven hoe de joodse bevolking Pilatus aanspoort om Jezus te veroordelen en dat Zijn bloed hen en hun kinderen mag worden aangerekend. Deze en vergelijkbare bijbelteksten zijn eeuwenlang door kerkvaders gebruikt om te ageren tegen joden. Pas in 1963 tijdens het Tweede Vaticaanse Concilie besloot de paus dat de Joden niet de moordenaars van Jezus waren.
Een belangrijk thema in het boek De tweede verlosser gaat over de wederkomst van Jezus Christus. In de bijbel staan een aantal passages die dit aangeven; in de vier evangeliën, in de Handelingen van de apostelen, in enkele brieven en in het boek Openbaringen. In de verhalen ligt de meeste nadruk op het tijdstip van de wederkeer en de tekenen des tijds: de moeizame tijden, de strijd met de antichrist en de vrede die na de strijd zal komen. Veel minder aandacht is er voor het hoe van de wederkomst.

De Nieuwe Bijbelvertaling, Nieuwe Testament
Matteüs 27:15-26, Jezus wordt veroordeeld
Lucas 21:27: de Zoon des Mensen keert terug
Handelingen 1:9-11, belofte van de wederkomst bij de hemelvaart

Apocriefen
Het evangelie van Jakobus 298:26, Jezus trekt zich terug uit het openbare leven

Stof tot nadenken
Over de wederkomst van Christus wordt al heel erg lang druk gespeculeerd. De verwachting dat Hij spoedig terug zal keren is letterlijk van alle tijden. Geen enkele van de voorspellingen is tot nu toe uitgekomen. Jezus geeft duidelijk aan dat niemand weet wanneer die dag zal aanbreken, alleen de Vader weet het (Matteüs 24:36).
Over de manier waarop Christus zal wederkeren zijn de meningen ook verdeeld.
Er zijn diverse scenario's in omloop omtrent de wederkomst van Christus:

1. terugkeer op een wolk
2. terugkeer via wedergeboorte
3. spirituele terugkeer
4. reïncarnatie van de ziel
5. nazaten van Christus
6. kloon van Christus

Om met het laatste scenario te beginnen, deze vorm van wederkomst is alleen nog maar te vinden in het reli-thriller genre en als nepberichtgeving op het internet en heeft wortels in de wetenschappelijke vooruitgang op gebied van klonen. In de boeken zijn genootschappen en personages op zoek naar relieken waar het bloed van Jezus Christus op te vinden zou zijn; de lijkwade van Turijn, de spijkers van het kruis, de doornenkroon, etc. DNA wordt uit de relieken gehaald en in een laboratorium wordt dit gebruikt om een kloon van Jezus te creëren. Jurassic Park, maar dan zonder de dino's.
Ook het voorlaatste scenario is vrijwel uitsluitend in reli-thrillers en semi-wetenschappelijke boeken te vinden. Een boek als de Da Vinci Code leunt op boeken van onderzoekers die beweren dat Jezus getrouwd was met Maria Magdalena en dat ze kinderen hadden. Deze kinderen hebben het bloed van Christus en er wordt geopperd dat iemand uit dit geslacht naar voor zal treden en symbool zal staan voor de wedergekomen Christus.

Het reïncarnatie scenario heeft aanhang in new age kringen bij gnostieke genootschappen. De reïncarnatie filosofie gaat er van uit dat ieder mens een ziel bezit, welke het lichaam verlaat op het moment van sterven. De ziel heeft de mogelijkheid om weer opnieuw geboren te worden in een nieuw stoffelijk lichaam, de reïncarnatie. De ziel kan dus meerdere levens hebben.
Voor een aantal christenen is reïncarnatie regelrecht in tegenspraak met het geloof en zij halen diverse bijbelteksten aan waaruit blijkt dat er geen sprake is van een fysieke wedergeboorte. In de bijbel staat onder andere het volgende (Hebreeën 9 vers 27): het is de mensen beschikt éénmaal te sterven en daarna het oordeel. Andere bijbelteksten die worden aangehaald in dit verband zijn te vinden in Openbaring 14 vers 13 en Prediker 12 vers 5-7, waarin gesteld wordt dat de geest wederkeert tot God. Andere argumenten tegen reïncarnatie, maar wel voor incarnatie zijn te vinden in de woorden van Christus. Diverse malen spreekt Hij over de periode vóór zijn aardse leven, niet over een vorig leven, maar een toestand voor hij zijn menselijke gedaante aannam. Dit aannemen van de menselijke gedaante wordt nogmaals beschreven in Filipenzen 2:6-7.
Het meest aangehaalde verhaal is wel het gesprek tussen Christus en Nikodemus (Johannes 3). Christus stelt dat een wedergeboorte nodig is om het koninkrijk Gods te kunnen zien. Hierop vraagt Nikodemus of een mens dan voor een tweede maal fysiek geboren kan worden. Het antwoord hierop is heel duidelijk nee. De wedergeboorte is een geestelijke aangelegenheid, die niets van doen heeft met reïncarnatie.
Tegenstanders van bovengenoemde christelijke argumenten voeren een aantal zaken op die er juist wel op zouden duiden dat reïncarnatie niet strijdig is met het geloof. Ten eerste wordt gesteld dat het geloof in reïncarnatie in de tijd van Christus wijd verbreid was en het niet aannemelijk is dat Christus er zelf niet in geloofde. Omdat het zo'n gangbaar en door iedereen gedeeld geloof was, werd er weinig over gesproken. Wel zijn er indirecte verwijzingen te vinden naar reïncarnaties, zoals in Marcus 8:27, waar Christus vraagt wie men denkt dat hij is. Zijn discipelen antwoorden met Elia, Johannes de Doper of andere profeten. Ook in Matteüs 17:10 wordt een duidelijke verwijzing van reïncarnatie gezien, als over de terugkeer van Elia wordt gesproken.
De voornaamste reden waarom reïncarnatie omstreden is, zou liggen in de wens van de kerk om macht uit te oefenen over haar leden. Mensen zouden gemakzuchtig worden in hun geloofsbeleving en denken dat ze nog genoeg levens voor zich hebben om hun fouten te herstellen. Tijdens het concilie van Nicea in 325 zou daarom de bijbel ingrijpend veranderd zijn. Alle passages over reïncarnatie zouden geschrapt zijn en de boodschap werd dat je slechts één leven had om je taken te vervullen. Hierna volgde het oordeel en afhankelijk daarvan de hemel of de hel.
Volgelingen van de Amerikaanse ziener Edgar Cayce geloven dat Christus in 1998 is gereïncarneerd en dat Hij momenteel als tiener in de wereld aanwezig is, wachtend op het juiste moment om Zich kenbaar te maken. Anderen hebben al wereldkundig gemaakt dat zij de wedergekomen Christus zijn, de lijst met namen wordt langzaam langer.

Velen geloven dat Jezus zal wederkeren zoals hij gegaan is tijdens de hemelvaart. Een handjevol mensen meent echter dat de weg die Jezus tweeduizend jaar geleden aflegde zal worden herhaald, d.w.z. Hij zal opnieuw uit een maagd geboren worden en als kind opgroeien. Het verschil met de reïncarnatie theorie is dat het hier niet om een ziel gaat waarbij het lichaam alleen een drager is en twee menselijke ouders heeft, maar dat er opnieuw sprake is van een onbevlekte ontvangenis. De inspiratie voor deze gedachte is te vinden in Openbaringen 12, waarin een vrouw een kind baart die alle volken zal hoeden. Of deze passage verbonden kan worden met manier van de wederkomst is onderwerp van discussie.

Velen geloven dat Christus zal terugkeren zoals Hij ook gegaan is, namelijk op een wolk. Dit staat zo ook letterlijk te lezen in de bijbel (b.v. Lucas 21:27 of Openbaring 1:7). Er wordt verwacht dat Christus fysiek in deze wereld aanwezig zal zijn en orde op zaken gaat stellen. In Matteüs 24:34 staat te lezen dat deze gebeurtenissen binnen een generatie zullen plaatsvinden. Al tweeduizend jaar wordt gewacht en steeds zijn mensen teleurgesteld, omdat zij de wederkomst niet meemaakten, ondanks oorlogen en rampen. Het is deze teleurstelling die tot een alternatief scenario heeft geleid, namelijk dat de terugkeer niet fysiek zal zijn, maar spiritueel. De bijbel bevat aanwijzingen voor dit scenario. In 1 Korinthiërs (15:35-58) wordt aangegeven dat wat uit vlees en bloed bestaat geen deel kan hebben aan het koninkrijk van God. Ook in Johannes (18:36) lezen we dat Jezus aangeeft dat zijn koningschap niet tot deze wereld hoort en dat zijn koninkrijk niet van hier is. De boodschap is dan ook dat niet gewacht moet worden tot een fysieke Christus orde op zaken gaat stellen op deze aarde, maar dat je de aan jezelf moet werken om zo toegang te krijgen tot het nieuwe koninkrijk.

Links
Recensies op Crimezone.nl

Second coming project: cloning Jesus (Engelstalig)
De Jezus bloedlijn op Wikipedia (Engelstalig)
Reïncarnatie vanuit bijbels perspectief
Toekomstvoorspellingen van Edgar Cayce (Engelstalig)
Lijst op Wikipedia met mensen die beweren de wedergekomen Christus te zijn (Engelstalig)
Verzekering tegen een maagdelijke geboorte (Engelstalig)
Uitleg van de zwangere vrouw en het kind uit Openbaringen
Wederkomst van Christus op Wikipedia (Engelstalig)

Boeken met verwant thema
Het geheim der Katharen - Gregg Loomis
Het Graal-complot - Lynn Sholes & Joe Moore
Het Jeruzalem virus – Jeff Long
Heilig bloed – Michael Byrnes
De Da Vinci Code – Dan Brown