zaterdag 21 mei 2011

Obsessie - Ted Dekker (2006)

Titel: Obsessie
Auteur: Ted Dekker
Oorspronkelijke titel: Obsessed
Uitgeverij Kok (www.kok.nl)

Het verhaal
Oorlogswees Stephen Friedman komt er bij toeval achter dat hij toch niet zo ouderloos was als gedacht. Een bericht in de krant leidt hem naar zijn zojuist overleden moeder, die nota bene ook in Los Angeles bleek te wonen. Dat Rachel zijn moeder is, is boven iedere twijfel verheven; ze heeft na de geboorte van haar zoon in een Duits concentratiekamp een brandmerk aangebracht met één van de stenen waarmee David de reus Goliat versloeg. Die steen zou zich nog steeds in haar appartement bevinden en Stephen wil deze koste wat kost in zijn bezit krijgen. Hij is echter niet de enige die het voorwerp wil hebben. Ook de zoon van de commandant van het concentratiekamp zit achter de steen aan en heeft het appartement gekocht. Stephen raakt helemaal geobsedeerd door de steen en wringt zich in allerlei bochten om in het appartement te kunnen komen en moet later zelfs afreizen naar Europa in een wilde jacht. Inmiddels is hij niet alleen meer op zoek naar de steen, maar ook nog naar een andere overlevende van het schrikbewind in het concentratiekamp. Zijn tegenstander is hem tot nu toe echter steeds een stap voor geweest. Wie zal winnen?

Bijbelse connectie
Het boek Obsessie heeft een relatie met de strijd van David tegen de reus Goliat. Goliat vecht voor de Filistijnen en daagt de Israëlieten uit om met hem te vechten. Als iemand hem kan verslaan, dan heeft het volk van Israël gewonnen, als Goliat wint, worden de Israëlieten de slaven van de Filistijnen. Niemand durfde het tegen hem op te nemen en dag in dag uit herhaalde Goliat zijn uitdaging. David, een herder zonder militaire ervaring wil het wel opnemen tegen de reus. Met zwaard en wapenuitrusting kan hij niet overweg, hij zoekt in de rivier vijf ronde stenen en gebruikt zijn slinger in de strijd. Met een welgemikt schot weet hij Goliat te vellen, waarna hij de reus doodt met zijn eigen zwaard.
Naast de zoektocht naar de stenen van David speelt zich ook een strijd af tussen de joden als volgelingen van God en de commandant van het concentratiekamp en zijn zoon als volgelingen van Lucifer. Lucifer is de engel die uit de hemel werd verdreven; de naam Lucifer is Latijn en betekent lichtdrager of morgenster. In vroegchristelijke geschriften wordt Lucifer gelijk gesteld aan Satan. In Jesaja wordt gewag gemaakt van de morgenster die uit de hemel viel nadat hij geprobeerd had om God te overtreffen. In Openbaringen wordt melding gemaakt van een strijd in de hemel, waarbij Satan met een aantal engelen op aarde werd gegooid. Over wat zich precies in de hemel afspeelde worden in de bijbel geen details gegeven. In het apocriefe geschrift Het leven van Adam en Eva wordt het verhaal wel verteld. Nadat God de mens had geschapen gaf hij opdracht aan de engelen om eer te bewijzen aan Adam. Lucifer weigerde dat, Adam was in zijn ogen een inferieur wezen, uit klei gemaakt, terwijl de engelen uit vuur waren gemaakt. God strafte hem en zijn volgelingen door hem uit de hemel te verdrijven en naar de aarde te verbannen.

De Nieuwe Bijbelvertaling, Oude Testament
1 Samuël 17: 1-16, Goliat daagt de Israëlieten uit tot de strijd
1 Samuël 17: 17-39, David is bereid de uitdaging aan te gaan
1 Samuël 17: 40-51, David verslaat Goliat met een steen
Jesaja 14: 12-20, de morgenster is diep gevallen

De Nieuwe Bijbelvertaling, Nieuwe Testament
Openbaringen 12: 7-12, Satan wordt uit de hemel verdreven

Apocriefen
Het leven van Adam en Eva

Stof tot nadenken
De bijbel vermeldt expliciet dat David vijf stenen in zijn tas stopte alvorens naar het strijdtoneel te gaan. Hij greep in zijn tas en met één steen velde hij Goliat. Je zou denken dat David er dan nog vier over had, maar hierover verschillen de meningen. Sommige sites vermelden inderdaad dat er sprake is van één steen en dat er dus vier over zijn.
Joodse verhalen maken melding van het versmelten van deze vijf stenen tot die ene steen. De vijf stenen zouden de eerste vijf woorden van het dagelijkse gebed van de Israëlieten zijn; een gebed waarin wordt aangehaald dat God één is. Goliat daagde de Israëlieten steeds uit tijdens dit gebed, om de belediging compleet te maken. Het is uiteindelijk deze ene God die Goliat verslaat.
Numerologisch heeft het getal van de vijf stenen ook een betekenis. Vijf staat voor de mensheid en zijn zintuigen. Het samensmelten van deze vijf tot één staat voor het vertrouwen dat David had in God en de kracht die hij van Hem kreeg. Numerologisch is Goliat te vertalen als materiële kracht en de overwinning van David heeft als diepere betekenis de overwinning van het geestelijke over het materiële. Een ander joods verhaal beschrijft hoe Goliat door de aanwezigheid van David in de war raakt en controle over zichzelf verliest. Hij begint wartaal uit te slaan en staat als aan de grond genageld. Geveld door de steen van David valt hij voorover. Dat heeft twee redenen, ten eerste hoeft David minder ver te lopen om het hoofd af te hakken, ten tweede heeft Goliat op zijn borstplaat een afbeelding van de Filistijnse godheid Dagon. Figuurlijk gezien is Dagon op zijn gezicht gegaan in de strijd met God.
In het boek Obsessie is sprake van de stenen van David als relieken. Of zulke relieken momenteel in het bezit zijn van kerken is onduidelijk. In oude teksten (19e eeuw) is er wel vermelding van de relieken van een katholieke kerk in Dobberan, Mecklenburg. Naast voorwerpen als een stukje van het vissersnet van Petrus en de schaar waarmee het haar van Simson werd afgeknipt, wordt ook een steen van David vermeld.

Links
Recensies op Crimezone.nl

De betekenis van de vijf stenen die één worden (Engelstalig)
Numerologie en de bijbel (Engelstalig)
De legende van de vijf stenen van David (boekhoofdstuk, Engelstalig)
Inventaris met steen van David reliek (Engelstalig)
Lucifer op Wikipedia (Engelstalig)
De strijd in de hemel op Wikipedia (Engelstalig)
De val van Satan in diverse geschriften (Engelstalig)

Boeken met verwant thema
Het geheim van Ashley - David MacLaren
De 1stelingen - Ton van Mourik
De naamkamer - Ton van Mourik